نمایشگاه تجهیزات پزشکی مادر
گروه های کاری در اصول استانداردهای تصویربرداری دیجیتال پزشکی مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
چهارشنبه, 27 مهر 1390 ساعت 12:20

ادراک ما از نگاه به تابلوی نقاشی در قالب آنالوگ طبقه بندی می شود ، برای مثال اگر تصویری از فیلم رادیوگرافی آنالوگ بیمار به نمایش گذاشته شود ، باید به مشخصات دموگرافی آن بیمار، با مراجعه به اطلاعات موجود در پرونده و یا در بایگانی دسترسی پیدا کرد.
در حالت دوم فرض می کنیم با یک دوربین دیجیتال تصویر رادیوگرافی دیجیتال بیماری را در نمایشگر کامپیوتر مشاهده می نماییم و تمایز آن با تصویر آنالوگ در امکانات پردازش ، آنالیز و ارسال تحت شبکه وب می باشد در این حالت هم مشخصات تصویر (برای نمونه دموگرافی بیمار) را باید از اسناد و بایگانی در قالب متن بطور جداگانه  در پرونده بیمار پیگیری نمود.
در حالت سوم اگر دوربین دیجیتال ، تصاویر بیمار را با فرمت استاندارد دایکام دریافت و ذخیره نماید ، این تصاویر دارای مشخصات دیجیتال همراه با اطلاعات دموگرافی بیمار و اطلاعات پیکسل ها و اطلاعات نوع تجهیزات و شاخص های با ارزش دیگر بوده که به تصویر متصل می باشند و در شبکه ارتباطی وب به هر مکانی این تصاویر را می توان ارسال نمود و کلیه اطلاعات در قالب کدهای استاندارد جهانی به تصاویر دیجیتال متصل و ارسال می گردد.

برای تجهیزات تصویربرداری پزشکی باید از تصاویر دیجیتال در قالب دایکام استفاده گردد که انواع تجهیزات تصویربرداری پزشکی در قالب استاندارد در گروه های کاری به شرح زیر مورد بررسی قرار می دهیم.

- انعکاس تابش نور مرئی به شئ :(Object) توسط سنسورهای حساس به نور در دوربین دیجیتال ، آن شئ  را آشکار نموده و در نمایشگر کامپیوتر می توان آن را مشاهده نمود. مانند تجهیزات تصویربرداری در گروههای کاری اندوسکوپی Endoscopy ، یا تصاویر پاتولوژی و یا هر تصویر پزشکی که از جنس اپتیک باشند .

 

آشنایی با نمونه کدهای جهانی هدر تصاویر دیجیتال با فرمت دایکام :

الف- وضعیت محور لام پاتولوژی = (0040,073A)

ب- محور لام پاتولوژی = ,073A) (0040

ج- تاریخ بررسی =  (0008,0020)

د- مدل دستگاه = (0008,1090)

ه- مشخصات مهم بیمار =  (0010,0100)


- گروه کاری تصاویر از جنس شکل موج

تجهیزات تصویربرداری دیجیتال در قالب استاندارد دایکام در بخش های زیر باید تصاویری از جنس موج تولید نمایند که به شرح زیر در گروه های کاری قرار می گیرند.

1- تصاوير عروقي اولتراسوند

2- تصاوير و شكل موج ها دستگاه هاي CAT-LAB

3- همودینامیک

4 - الکترو فیزیولوژی

5 - الکتروکاردیوگراف

6- سونوگرافی عروق

7- و غیره ---

 


آشنایی با نمونه کدهای جهانی هدر تصاویر دیجیتال با فرمت دایکام :

الف- تعداد نمونه از شکل موج = 003A,0010) )

ب- تعداد کانال های شکل موج = (003A,0005)

ج- تعداد بیت های اختصاص داده شده شکل موج =  (5400,1004)

د- نمونه تفسیر شکل موج = (5400,1006)

ه- لایه گذاری ارزش شکل موج = (5400,100A)

 

- گروه کاری تصاویر از جنس ایکس ری(X-Ray)

تابش اشعه ایکس به شئ (Object)  از شئ عبور می نماید و توسط پلیت رادیوگرافی دریافت و پس از پردازش در رادیوگرافی کامپیوتری به تصاویر دیجیتال تبدیل می شوند که در گروه های کاری مانند تصاویر دستگاه Computed Radiography ، آنژیوگرافی ،ماموگرافی و سی تس اسکن قرار میگیرد.

 

 

آشنایی با نمونه کدهای جهانی هدر تصاویر دیجیتال با فرمت دایکام :

الف- قسمتی از بدن که مورد اشعه قرار می گیرد = (0018,0015)

ب- مدت زمانی که بیمار تحت اشعه قرار می گیرد= (0018,1150)

ج- نوع تجهیزات تصویربرداری = (0008,0060)

د- نام پزشک ارجاع دهنده = (0008,0090)

ه- نام پزشکی که گزارش را بررسی می نماید = ( 0008,1060)

 

- گروه کاری تصاویر از جنس عملکرد اسپین های مغناطیسی پروتون اتم هیدروژن:
در (ام آر آی) تصویربرداری پزشکی رزونانس مغناطیسی از عملکرد هسته اتم هیدروژن جهت تولید سیگنال برای تصاویر دیجیتال دارای قالب دایکام مورد استفاده قرار می گیرد.

پروتون های هسته اتم هیدروژن در بافت بدن انسان دارای اسپین های مغناطیسی بوده که تولید سیگنال هایی می نماید که با ارسال موج رادیویی با فرکانس کوتاه به سوی این سیگنال تولید رزونانس نموده و موج حاصل توسط آشکار سازها دریافت و تولید تصاویر دیجیتال می نمایند مانند دستگاه MRI .

 

اتم هیدروژن از نظر بار الکتریکی خنثی می باشد اما پروتون آن دارای بار الکتریکی مثبت می باشد و باید در نظر داشت که پروتون دارای اسپین بوده  و حول محور خود در حال چرخش می باشد .

 

باید این موضوع را در نظر داشت که چرخش پروتون دارای سرعت ثابتی می باشد ولی بر اثر میدان مغناطیسی قوی ، تغیرات در جهت محور چرخش به وجود می آورد.

در تصویر برداری (ام آر آی) باید در نظر داشت که میدان مغناطیس در چرخش پروتون اثر داشته و جهت به اسپین ها می دهد که جهت تعداد بیشتر پروتون ها در جهت توان میدان مغناطیسی می باشند.

آشنایی با نمونه کدهای جهانی هدر تصاویر دیجیتال با فرمت دایکام :

الف- نوع استفاده ام آر آی = (0018,0023)

ب- زمان تکرار ام آر آی = (0018,0080)

ج- زمان تریگر(Trigger) = (0018,1060)

د- قدرت حوزه مغناطیسی ام آر آی = (0018,0087)

ه- نام کارشناسی که تصاویر در قالب دایکام را برای سیستم پکس ارسال می نماید = (0008,1070) لازم به توضیح می باشد که نام کارشناس برای بیش از پنج سال در سیستم پکس ذخیره می باشد و در صورت لزوم برای ارزیابی عملکرد کارشناس می توان به آن دسترسی داشت.

مهندس کاوه یوسفی ،مدرس و مشاور دایکام و پکس
تخصص از دانشگاه ایالتی می سی سی پی