نمایشگاه تجهیزات پزشکی مادر
تنظیم کننده مغز Brain Pacemaker مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
شنبه, 12 آذر 1390 ساعت 10:06

تنظیم کننده ی مغز برای درمان کردن افرادی که دارای بیماری صرع ،پارکینسون ، افسردگی وغیره هستند، استفاده می شود. تنظیم کننده دستگاهی است که درون مغز جای میگیرد پیام های الکتریکی به بافت ارسال می کند.این روش درمان تحریک عمقی مغز نام دارد .تحریک مغز ممکن است برای درمان باشد ویا پیشگیری.

در صرع
صرع، گستره ی وسیعی از اختلالات عصبی است که به حملات ناگهانی بر حرکت ، حس ها و روان(چه در حالت بی هوشی و چه در حالت هشیاری و چه با تشنج و یا بدون تشنج) اشاره می کند. کاشتن تنظیم کننده در مغز ممکن است حملات صرعی را کنترل کند ویا از بین ببرد. تحریکات این دستگاه ممکن است برنامه یزی شده یا واکنشی باشد.

در پارکینسون

تحریکات عمقی مغزی که در تنظیم کننده های پارکینسون اعمال می شود ،می تواند بعضی از علائم آن مانند لرزه ها،خشکی،سفتی ،حرکات آرام و مشکلات راه رفتن را کاهش دهد. بعد از اینکه تنظیم کننده با جراحی داخل مغز کاشته می شود ، پالس های الکتریکی به تحریک کننده فرستاده می شود و داخل مغز می رود.این پالس ها با پیام های الکتریکی ای که باعث علائم پارکینسون می شوند مداخله کرده و مانع فرستاده شدن می شود.این روش فقط برای بیمارانی استفاده می شود که علائم آنها با دارو کنترل نمی شود.
تحریک عمقی مغزی بر روش قبلی درمان برتری دارد. در روش قبلی قسمتی از تالاموس را از بین می بردند. ولی الآن در این روش جدید به جای ان کار تنها یک الکترود درون مغز کاشته می شود و پالس های الکتریکی از یک دستگاه که به سینه وصل می شود به مغز فرستاده شدخ و مانع رسیدن پیامهای عصبی می شود.


در افسردگی

همچنین تنظیم کننده ها برای درمان افسردگی استفاده می شوند. مشاهده شده است که تحریک الکتریکی مغز باعث از بین رفتن افسردگی مزمن در برخی بیمارها شده است.بعضی از بیماران بهبود سریع در وضع روانی و عادات خواب خود را بعد از کاشت  گزارش داده اند. CG25 که به عنوان مرکز غم و ناراحتی در مغزشناخته شده، حدس زده می شود که نقشی اصلی در در حالت روانی و غم ایفا می کند .افراد دارای افسردگی ، در این ناحیه ی مغز فعالیت غیر عادی زیادی دارند که می تواند افسردگی جزئی را به افسردگی کامل تبدیل کند.

این طریقه ی کاشتن در مغز است :



 

مترجم:سیاوش سخاوی
منبع: سایت تخصصی مهندسی پزشكی ایران