نمایشگاه تجهیزات پزشکی مادر
ساخت كلاه ايمني ويژه براي پيشگيري از مسموميت با گاز مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

تهران- محققان با نصب يك رايانه بر روي كلاه ايمني كارگران موفق شدند آنان را از خطر مسموميت با گاز منو اكسيد كربن نجات دهند.
به گزارش ساينس، اين كلاه كه در موسسه تحقيقات تكنولوژي ويرجينيا در آمريكا طراحي و ساخته شده است كارگران و مهندسان را از مسموميت با گاز منواكسيد كربن كه تهديدي جدي در صنايع محسوب مي شود، محافظت مي كند.
مسموميت با گاز منواكسيد كربن در صنايع مسكوني و صنعتي ، مشكلي شايع است و وسايلي و تجهيزاتي كه با بنزين كار مي كنند اين گاز را توليد مي كنند.
دكتر جيسون فورسيت و همكارانش گفتند : آزمايش اين كلاه ايمني جديد بر روي دانشجويان موفقيت آميز بوده است.

محققان معتقدند كه نصب اين رايانه بر روي كلاه هاي ايمني ، خطرات مسموميت را در كارگران به شدت كاهش مي دهد.

منواكسيد كرين گازي است كه در اثر سوختن ناقص سوخت هاي فسيلي مانند نفت، گاز، بنزين ، گازوئيل و زغال چوب حاصل مي شود و چون گازي بي رنگ، بي بو، بي مزه و غير محرك است ومسموميت با آن به راحتي اتفاق مي افتد.

گاز منو اكسيد كربن (CO) بر اثر احتراق ناقص توليد مي‌شود به طوري كه بخاري، آبگرمكن، شومينه و اجاق گازها به علت سيستم تهويه نامناسب (دودكش) عامل مسموميت با گاز CO مي شود.

منواكسيد كربن در خون با هموگلوبين تركيب پايداري تشكيل و در نتيجه اكسيژن رساني به بافت هاي بدن راكاهش مي دهد، در صورت مسموميت شديد پس از بروز تشنج، امكان مرگ بيمار وجود دارد .

همين امر موجب شده است تا مسموميت با منواكسيد كربن يكي از مرگبارترين انواع مسموميت ها محسوب شود.

مشاغلي مانند مكانيك ها، جوشكاران، آتش نشان ها، شاغلين در ترمينال هاي اتوبوسراني، رانندگان تاكسي، كارگراني كه در محيط بسته از بخاري هاي نفتي براي گرم كردن محيط استفاده مي كنند و همچنين تمامي خانواده هايي كه در فصول سرد سال براي گرم كردن منازل از چراغهاي نفتي يا بخاري هاي گازي بدون دودكش استفاده مي كنند و نكات ايمني در مورد نصب دودكش استاندارد را رعايت نمي كنند ، در معرض خطر مسموميت با گاز منو اكسيد كربن قرار دارند.

 منبع: ایرنا